Tulevaisuuden hankintojen mahdollistaminen

Tehdyn selvityksen mukaisesti (Procurement leaders) hankintajohtajat ovat nähneet lahjakkuuksien kouluttamisen ja kehittämisen ensisijaisena tehtävänä vuodelle 2021 sekä sen jälkeen. Hankintojen muuttuessa strategisemmiksi myös menestys on riippuvainen liikekumppanuudesta liiketoimintojen kanssa, toimittajayhteistyöstä ja hankintatoiminnon toiminnasta. Johtajien ja hankintaorganisaatioiden on puhuttava yrityksen kieltä, yhdistettävä markkinoiden älykkyys, liiketoiminnan kokemus ja dataan perustuva analytiikka. Edellisten perusteella voidaan antaa näkemyksellisiä suosituksia, jotka vastaavat yrityksen strategisiin tavoitteisiin. Ketterän toiminnan edellytys on digitaalinen kunto ja arvostus uuden tekniikan mahdollistavaan parempaan toiminnan laatuun ja hallintaan.

Procurement leaders on havainnut, että ensisijaiset hankintataidot pitävät sisällään yhteistyötä vahvistavan ajattelutavan, analyyttiset ja datan selvitystaidot, luovan ongelman ratkaisukyvyn, digitaalisen lukutaidon ja ymmärryksen, monikerroksisen ja –alaiset riskianalyysitaidot.  KPMG:n mukaan kaupallinen osaaminen on pakollinen taito jatkossakin, mutta sen lisäksi  empaattisuus, teknologiaverbaalisuus ja sujuva analyyttisyys tulevat vähimmäisvaatimuksiksi. Näiden lisäksi erään julkisen hankinnan organisaation muutoksen yhteydessä todettiin saavutetun loistava kombinaatio, kun edellisten taitojen lisäksi organisaation henkilöiltä löytyy mm. liiketoimintalogiikan ja toimialan ymmärrystä, uteliaisuutta, yhteistyökykyä, avointa asennetta ja motivaatiota, joustavuutta sekä sinnikkyyttä.

Tulevaisuuden osaamisen suunnittelun ja hankkimisen tulisi sisältää käynnissä olevan digitaalisen murroksen omaksumisen. Yritysten olisi aloitettava uudestaan digitaaliset muutostyönsä sopeutuakseen nykypäivän etätyön uuteen normaaliin, nopeutettu digitalisointi ja kohdennettu valmiuksien kehittäminen ovat avainasemassa yrityksille, kun ne hallitsevat toimitusvarmuutta ja toimittajien riskiä suhdanteiden muuttuessa.

Kari Kaikkonen

Kirjoittaja työskentelee opettajana Vantaan ammattiopisto Variassa.